System polecania klientów
Czy chętniej wysłuchalibyśmy naszego przyjaciela i kupilibyśmy produkt, który oferuje, czy zrobilibyśmy to samo z osobą nam obcą? Zdecydowana większość osób zgodzi się, że z pewnością od przyjaciela. A co, jeśli nasz znajomy jedynie poleciałby nam jakiś produkt, czy tak samo zaufalibyśmy jego słowom i zainteresowali się zakupem? Okazuje się, że w większości przypadków właśnie tak by było. Dlatego tak silnym narzędziem dla sprzedawcy są polecenia.
Forma poleceń może być przeróżna. Bezpośrednie, czyli takie, gdzie nasz przyjaciel poleca nam byśmy porozmawiali ze sprzedawcą lub kupili dany produkt, przynosi największe korzyści. Niebezpośrednie możemy spotkać po wyszukaniu obiektu naszych zainteresowań w Internecie. Bardzo często spotkamy się tam z wieloma opiniami, które pomogą nam w podjęciu decyzji.
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2018 roku przez firmę ReviewTrackers, 63,6% konsumentów sprawdza opinie o miejscu, do którego mają zamiar iść, zanim faktycznie się do niego udadzą.
Wyniki badania przeprowadzonego przez firmę ReviewTrackers
Co ciekawe, liczba ta cały czas rośnie co pokazuje jak ważnym narzędziem w rozwoju biznesu jest dobra i ugruntowana pozycja w Internecie. Raport podkreśla również jak niszczące dla biznesu mogą być negatywne opinie. Okazuje się, że prawie wszyscy klienci - 94% - rezygnuje z usług firmy posiadającej negatywne recenzje. Krzywdzący jest fakt, iż często takie komentarze pojawiają się od nieuczciwej konkurencji, a jak wiadomo, co raz pojawi się w Internecie, już nigdy nie zniknie.
Jak widać system polecania klientów może występować w wielu różnych formach. Tym najskuteczniejszym jest kontakt bezpośredni z osobą nam bliską, której ufamy. Taki sposób sprawdzałby się szczególnie w sprzedaży dóbr luksusowych lub z wyższej półki. Prowizja od sprzedaży równoważy w takim przypadku małą ilość klientów. W przypadku sprzedaży produktów nisko marżowych, lepiej poświęcić czas na rozwój swojej strony w Internecie i zbieranie poleceń właśnie tam.
Dodaj komentarz