Nieszablonowe kampanie marketingowe
Jeden z samochodów ciężarowych marki Volvo
Pares cum paribus facillime congregnatur
Równi z równymi łączą się najlepiej
Cyceron
Na początku lat 80 ubiegłego wieku, Lee Iacocca osobiście występował w reklamach nowo wypuszczanych Chrystlerów. Celem było odzyskanie zaufania klientów po czasach w jakich jego firma o mało nie zbankrutowała. Seria reklam telewizyjnych przyniosła ogromny sukces sprzedażowy i była jednym z głównych czynników powrotu firmy na dobre tory.
W obecnych czasach również można spotkać podobne przykłady kampanii reklamowych. Jednym z nich jest przeprowadzona w 2013 roku kampania pod nazwą "Live tests" firmy Volvo, a dokładnie Volvo Trucks zajmującej się produkcją samochodów ciężarowych.
Poniżej jeden z sześciu filmów kampanii. Wystąpił w nim dyrektor generalny oddziału Volvo Trucks by osobiście zaprezentować wytrzymałość haków w samochodach ciężarowych jego firmy.
Jednak to nie ta reklama przyniosła Volvo największy rozgłos. Dopiero na koniec roku 2013 zaplanowano wypuszczenie ostatniej reklamy z serii "testów na żywo". Wziął w niej udział znany aktor Jean-Claude Van Damme, który opierając się na lusterkach dwóch samochodów ciężarowych jadących do tyłu, robi szpagat. Tego nie da się opisać słowami, to trzeba zobaczyć.
Ta krótka, ale jakże treściwa reklama została obejrzana prawie 100 milionów razy co jest światowym rekordem w kategorii reklam tego segmentu samochodowego. Jej wyjątkowość sprawiła, że świadomość na temat samochodów Volvo wzrosła w nowych grupach społecznych, które wcześniej nie miały do czynienia z tą branżą.
Wyniki finansowe również ukazały niesamowity sukces kampanii reklamowej przeprowadzonej przez cały rok 2013.
Tylko w listopadzie - miesiącu wypuszczenia ostatniej z reklam - sprzedaż samochodów ciężarowych Volvo wzrosła o 31%, a w całym czwartym kwartale o 23%. W kolejnym roku kalendarzowym wyniki były jeszcze lepsze. W samych Stanach Zjednoczonych od początku roku 2014 do maja tego roku, sprzedaż wzrosła o 65%. Światowy wzrost w tym samym okresie wyniósł również wysokie 21%.
Jak firma sama podkreśla, nie spodziewali się aż tak dużego sukcesu kampanii marketingowej. Podkreślają, że nie byłoby to możliwe bez podjęcia współpracy z nową, młodą firmą zajmującą się nieszablonowymi sposobami dotarcia do klientów.
Źródła:
https://tubularinsights.com/social-video-campaigns-business-results/
https://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/12/18/the-van-damme-dividend-volvo-truck-sales-rise-31/
https://www.ttnews.com/articles/volvos-north-american-deliveries-rise-14
https://www.fastcompany.com/3031654/how-volvo-trucks-pulled-off-an-epic-split-and-a-game-changing-campaign